سفارش تبلیغ
صبا ویژن


.:: یَا حَیُّ و یَا قَیّوُم ::.

*قالَ رسولُ الله(صلّ الله علیه و آله):
اِذاَ مَاتَ العَالم ثَلُمَ فِی الاِسلامِ ثُلمَةٌ لا یَسُدُّهَا شیءٌ.
آن هنگام که عالمی رحلت می نماید ، در اسلام ضایعه ای پدید می آید که با هیچ چیز جبران نمی شود.

*حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره):
کار آسان و کوچک ، بعد از * ملاحظه ی واجبات و محرّمات * ، * صلوات فرستادن * است. صلوات محبّت آور است و محبّت ، بالا می کشد.

 

*ضایعه ی ارتحال جانگداز ، اسوه ی تقوی ، اخلاق ، عرفان و فقه شیعه و مرجع تقلید جهان اسلام ، حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمّد تقی بهجت(ره) را به محضر مبارک آقا امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه و روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) ، مقام معظّم رهبری(دام ظلّه البارد)  ، علماء گرانقدر شیعه ونمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می نمایم.

ان شاء الله بتوانیم از فیوضات و روح بلند آن عالم ربّانی ، در جهت نیل به نزدیک شدن به مقام انسانیّت ، همچنان بهره ببریم.

 آن چه در زیر می آید ،دستورالعمل های عرفانی و اخلاقی حضرت آیت الله بهجت(ره) است که در مناسبت های مختلف و بنا به درخواست مراجعین نقل شده است :

1. دستورالعمل اول
جماعتی از این جانب، طلب موعظه و نصیحت می کنند؛ اگر مقصودشان این است که بگوئیم و بشنوند و بار دیگر در وقت دیگر، بگوییم و بشنوند، حقیر عاجزم و بر اهل اطلاع پوشیده نیست.
و اگر بگویند کلمه ای می خواهیم که امّ الکلمات باشد و کافی برای سعادت مطلقه دارین باشد، خدای تعالی قادر است که از بیان حقیر، آن را کشف فرماید و به شما برساند.

پس عرض می کنم که غرض از خلق، عبودیت است ( و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون. سوره ذاریات/56 ) و حقیقت عبودیت؛ ترک معصیت است در اعتقاد که عمل قلب است و در عمل جوارح.
و ترک معصیت، حاصل نمی شود به طوری که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال وزمان و مکان و در میان مردم و در خلوت « ولا أقول سبحان الله و الحمد لله، لکنه ذکر الله عند حلاله و حرامه».
ما امام زمان عجل الله له الفرج را دوست می داریم، چون امیر نحل است؛ امور ما مطلقاً به وسیله او به ما می رسد؛ و او را پیغمبر صلوات الله علیه برای ما امیر قرار داده؛ و پیغمبر را دوست داریم، چون خدا او را واسطه بین ما و خود قرار داده؛ و خدا را دوست داریم، برای اینکه منبع همه خیرات است و وجود ممکنات، فیض اوست.
پس اگر خود و کمال خود را خواهانیم، باید دوست خدا باشیم؛ و اگر دوست خداییم، باید دوست وسائط فیوضات از نبیّ و وصیّ، باشیم؛ وگرنه یا دوست خود نیستم، یا دوست واهب العطایا نیستیم، یا دوست وسائط فیوضات نیستیم.
پس کیمیای سعادت، یاد خداست، و او محرّک عضلات به سوی موجبات سعادت مطلقه است؛ و توسل به وسائط استفاضه از منبع خیرات، به واسطه وسائل مقرره خودش است. باید اهتدا به هدایات آنها نماییم و رهروی به رهبری آنها نماییم تا کامیاب شویم.
دیگر توضیح نخواهید و آنکه عرض شد، ضبط نمایید و در قلب ثبت [کنید]، خودش توضیح خود را می دهد.
اگر بگویید چرا خودت عامل نیستی؟! می گویم: « اگر بنا بود که باید بگوییم ما عاملیم به هر چه عالمیم، شاید حاضر به این حضور و بیان نمی شدیم »؛ لکن دستور، بذل نعمت است، شاید به مقصود برساند؛ « ما أخذ الله علی العباد أن یتعلّموا حتی أخذ علی العماء أن یعلّموا ».
مخفی نماند اگر میسور شد برای کسی، نصیحت عملّیه بالاتر است از نصایح قولیه « کونوا دعاة إلی الله بغیر أاسنتکم »

2. دستور العمل دوم
کوچک و بزرگ باید بدانیم: راه یگانه برای سعادت دنیا و آخرت، بندگی خدای بزرگ است؛ و بندگی، در ترک معصیت است در اعتقادیات و عملیات.
آنچه را که دانستیم، عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم، توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود، هرگز پشیمانی و خسارت، در ما راه نخواهد داشت؛ این عزم اگر در بنده، ثابت و راسخ باشد، خدای بزرگ، اولی به توفیق و یاری خواهد بود.

3. دستور العمل سوم
گفتم که: الف، گفت: دگر؟ گفتم: هیچ
در خانه اگر کس است، یک حرف بس است
بارها گفته ام و بار دگر می گویم: « کسی که بداند هر که خدا را یاد کند، خدا همنشین اوست، احتیاج به هیچ وعظی ندارد، می داند چه باید بکند و چه باید نکند؛ می داند که آنچه را که می داند، باید انجام دهد، و در آنچه که نمی داند، باید احتیاط کند. »

4. دستور العمل چهارم
جماعتی از مؤمنین و مؤمنات، طالب نصیحت هستند؛ بر این مطالبه، اشکالاتی وارد است، از آن جمله:
1. نصیحت در جزئیات است، و موعظه، اعمّ است از کلیات و جزئیات؛ ناشناسها و همدیگر را نصیحت نمی کنند.

2. « من عمل بما علم ورثه الله علم ما لم یعلم »؛ « [ من عمل بما علم] کفی ما لم یعلم » ؛ ( والذین جاهدوا فینا، لنهدینهم سبلنا ).
آنچه می دانید، عمل کنید؛ و در آنچه نمی دانید؛ احتیاط کنید تا روشن شود؛ و اگر روشن شد، بدانید که بعض معلومات را زیر پا گذاشته اید؛ طلب موعظه از غیر عامل، محل اعتراض است؛ و قطعاً مواعظی را شنیده اید و می دانید، عمل نکردید، و گرنه روشن بودید.

3. همه می دانند که « رساله عملیه» را باید بگیرند و بخوانند و بفهمند، و تطبیق عمل بر آن نمایند، و حلال و حرام را با آن تشخیص بدهند؛ و همچنین مدارک شرعیه [را] اگر اهل استنباط باشند؛ پس نمی توانند بگویند:
« ما نمی دانیم چه بکنیم و چه نکنیم. »

4. کسانی که به آنها عقیده دارید، نظر به اعمال آنها نمایید، آنچه می کنند از روی اختیار، بکنید، و آنچه نمی کنند از روی اختیار، نکنید؛ و این، از بهترین راه های وصول به مقاصد عالیه است؛ « کونوا دعاة إلی الله بغیر ألسنتکم »؛
مواعظ عملیه، بالاتر و مؤثرتر از مواعظ قولیه است.

5. از واضحات است که خواندن قرآن در هر روز، و ادعیه مناسبه اوقات و امکنه، در تعقیبات وغیرآنها؛ و کثرت تردد در مساجد و مشاهد مشرفه؛ و زیارت علما و صلحاء و همنشینی با آنها، از مرضیات خدا و رسول(ص) است و باید روز به روز، مراقب زیادتی بصیرت و انس به عبادت و تلاوت و زیارت باشد.
و بر عکس، کثرت مجالست با اهل غفلت، مزید قساوت و تاریکی قلب و استیحاش از عبادت و زیارات است؛ از این جهت است که احوال حسنه حاصله از عبادات و زیارات و تلاوتها، به سبب مجالست با ضعفا در ایمان، به سوء حال و نقصان، مبدل می شوند؛ پس، مجالست با ضعیف الایمان- در غیر اضطرار و برای غیر هدایت آنها- سبب می شود که ملکات حسنه خود را از دست بدهد، بلکه اخلاق فاسده آنها را یاد بگیرد:
« جالسوا من یذکرکم الله رؤیته، و یزید فی علمکم منطقه، و یرغبکم فی الاخرة عمله. »

6. از واضحات است که ترک معصیت در اعتقاد و عمل، بی نیاز می کند از غیر آن؛ یعنی غیر، محتاج است به آن، و او محتاج غیر نیست، بلکه مولد حسنات و دافع سیئات است:
( و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون. )
عبودیت ترک معصیت در عقیده و عمل.
بعضی گمان می کنند که ما از ترک معصیت عبور کرده ایم!! غافلند از اینکه معصیت، اختصاص به کبائر معروفه ندارد، بلکه اصرار بر صغائر هم، کبیره است؛ مثلاً نگاه تند به مطیع، برای تخویف، إیذاءِ محرم است؛ [و] تبسم به عاصی، برای تشویق، اعانت بر معصیت است.
محاسن اخلاق شرعیه و مفاسد اخلاق شرعیه، در کتب و رسائل عملیه، متبین شده اند. دوری از علما و صلحا، سبب می شود که سارقین دین، فرصت را غنیمت بشمارند و ایمان و اهلش را بخرند به ثمنهای بَخس و غیر مبارک، همه اینها مجرب و دیده شده است.
از خدا می خواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفه اسلام و ایمان، موفقیت به
« عزم راسخ ثابت دائم بر ترک معصیت » قرار بدهد که مفتاح سعادت دنیویه و اخرویه است، تا اینکه ملکه بشود ترک معصیت؛ و معصیت برای صاحب ملکه، به منزله زهر خوردن برای تشنه است، یا میته خوردن برای گرسنه است.
البته اگر این راه تا آخر، مشکل بود و به سهولت و رغبت، منتهی نمی شد، مورد تکلیف و ترغیب و تشویق از خالق قادر مهربان نمی شد.
« و ما توفیقی إلا بالله، علیه توکلت، و إلیه انیب ».

5. دستور العمل پنجم
کسی که به خالق و مخلوق، متیقن و معتقد باشد، و با انبیاء و اوصیاء صلوات الله علیهم، جمیعاً مرتبط و معتقد باشد، و توسل اعتقادی و عملی به آنها داشته باشد، و مطابق دستور آنها حرکت و سکون نماید، و در عبادات، «قلب» را از غیر خدا، خالی نماید، و فارق القلب، نماز را که همه چیز تابع آن است انجام دهد، و با مشکوکها، تابع امام عصر عجل الله له الفرج باشد، و هر که را امام، مخالف خود می داند با او مخالف باشد، و هر که را موافق می داند با او موافق، [و] لعن نماید ملعون او را، و ترحم نماید بر مرحوم او و لو علی سبیل الاجمالی؛ هیچ کمالی را فاقد نخواهد بود و هیچ وِزر و بالی را واجد نخواهد بود.

6. دستور العمل ششم
هیچ ذکری، بالاتر از «ذکر عملی» نیست؛ هیچ ذکر عملی، بالاتر از « ترک معصیت در اعتقادیات و عملیات نیست. »
و ظاهر این است که ترک معصیت به قول مطلق، بدون « مراقبه دائمیه »، صورت نمی گیرد.

7. دستور العمل هفتم
من کلام علی علیه السلام:
« إعلم أن کل شیء من عملک تبع لصلاتک: بدان که هر چیزی از عمل تو تابع نماز توست »؛
علیکم بالمحافظة علی الصلوات الخمس فی اوائل أوقاتها و بالإقبال بالکل إلیه تعالی فیها، لا تفوتکم السعادة إن شاء الله تعالی: بر شما باد به محافظت بر نمازهای پنج گانه در اولین وقتهای آنها؛ و بر شما باد به روی نمودن و توجّه با تمام وجود بسوی خدای تعالی؛ { در این صورت } سعادت را از دست نخواهید داد إن شاء الله تعالی.
وفقنا الله و ایاکم لمراضیه و جنبنا سخطه بمحمد و آله الطاهرین صلوات علیهم أجمعین.

8. دستور العمل هشتم
جماعتی هستند که وعظ و خطابه و سخنرانی را که مقدمه عملیات مناسبه می باشند، با آنها معامله ذی المقدمه می کنند، کأنه دستور این است که « بگویند و بشنوند، برای اینکه بگویند و بشنوند! » و این اشتباه است.
تعلیم و تعلم، برای عمل، مناسب است و استقلال ندارند. برای تفهیم این مطلب و ترغیب به آن فرموده اند: « کونوا دعاة إلی الله بغیر ألسنتکم » با عمل بگویید و از عمل یاد بگیرید و عملاً شنوایی داشته باشید.

بعضی می خواهند معلم را تعلیم نمایند، حتی کیفیت تعلیم را از متعلمین یاد بگیرند.
بعضی « التماس دعا » دارند، می گوییم « برای چه؟ » درد را بیان می کنند، دوا را معرفی می کنیم، به جای تشکر و به کار انداختن، باز می گویند: « دعا کنید! »

دور است آنچه می گوییم و آنچه می خواهند؛ شرطیت دعا را با نفسیت آن مخلوط می کنند. ما از عهده تکلیف، خارج نمی شویم، بلکه باید از عمل، نتیجه بگیریم و محال است عمل، بی نتیجه باشد و نتیجه، از غیر عمل، حاصل شود؛ این طور نباشد:
پی مصلحت، مجلس آراستند
نشستند و گفتند و برخاستند!
خدا کند قوال نباشیم، فعّال باشیم؛ [مبادا] حرکت عملیه بدون علم بکنیم [و] توقف با علم بکنیم.
آنچه می دانیم بکنیم، در آنچه نمی دانیم، توقف و احتیاط کنیم تا بدانیم؛ قطعاً این راه پشیمانی ندارد.
به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به « دفتر شرع » نماییم و عمل و ترک را مطابق با آن نماییم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

9. دستور العمل نهم
آقایانی که طالب مواعظ هستند، از ایشان سؤال می شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده اید، عمل کرده اید، یا نه؟
آیا می دانید که: « هر که عمل کرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم می فرماید. »؟
آیا اگر عمل به معلومات - اختیاراً ـ ننماید، شایسته است توقع زیادتی معلومات؟
آیا باید دعوت به حق، از طریق لسان باشد؟ آیا نفرموده: « با اعمال خودتان، دعوت به حق بنماید »؟
آیا طریق تعلیم را باید یاد بدهیم، یا آنکه یاد بگیریم؟
آیا جواب این سؤالها از قرآن کریم:
( والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا )، و از کلام معصوم:« من عمل بما علم، ورثه الله علم ما لم یعلم » و « من عمل بما علم، کفی ما لم یعلم »، [ روشن نمی شود؟]
خداوند توفیق مرحمت فرماید که آنچه را می دانیم، زیر پا نگذاریم و در آنچه نمی دانیم، توقف و احتیاط نمائیم تا معلوم شود.
نباشیم از آنها که گفته اند:
پی مصلحت مجلس آراستند
نشستند و گفتند و برخاستند!
نشستند و گفتند و برخاستند

10. دستور العمل دهم
همه می دانیم که رضای خداوند اجّل، با آنکه غنی بالذات [است] و احتیاج به ایمان بندگان و لوازم ایمان آنها ندارد، در این است [ که]:
بندگان، همیشه در مقام تقرب به او باشند، پس می دانیم که برای حاجت بندگان به تقرب به مبدأ الطاف و به ادامه تقرب، [ خداوند] محبت به یاد او و ادامه یاد او دارد.
پس می دانیم به درجه اشتغال به یاد او، انتفاع ما از تقرب به او، خواهد بود؛ و در طاعت و خدمت او، هر قدر کوشا باشیم به همان درجه، متقرب و منتفع به قرب خواهیم بود؛ و فرق بین ما و سلمان سلام الله علیه، در درجه طاعت و یاد او که مؤثر در درجه قرب ما است، خواهد بود.
و آنچه می دانیم که اعمالی در دنیا محل ابتلاء ما خواهد شد، باید بدانیم؛ که آنها هر کدام مورد رضای خداست، ایضاً خدمت و عبادت و طاعت او محسوب است.
پس باید بدانیم که هدف باید این باشد که تمام عمر، صرف در یاد خدا و طاعت او و عبادت، باید باشد، تا به آخرین درجه قرب مستعد خودمان برسیم، و گرنه بعد از آنکه دیدیم بعضی، به مقامات عالیه رسیدند و ما بی جهت، عقب ماندیم، پشیمان خواهیم شد.
وقفنا الله لترک الاشتغال بغیر رضاه بمحمد و آله صلوات الله علیهم اجمعین.

11. دستور العمل یازدهم

بسمه تعالی
مخفی نیست بر اولی الألباب که اساسنامه حرکت در مخلوقات، شناختن محرّک است که حرکت، احتیاج به او دارد، و شناختن ما منه الحرکه و ما إلیه الحرکه و ما له الحرکه، یعنی بدایت و نهایت و غرض، که آن به آن، ممکنات، متحرک به سوی مقصد می باشند.
فرق بین عالم و جاهل، معرفت علاج حوادث و عدم معرفت است؛ و تفاوت منازل آنها در عاقبت، به تفاوت مراتب علم آنها است در ابتدا.
پس، اگر محرک را شناختیم و از نظم متحرکات، حسن تدبیر و حکمت محرّک را دانستیم، تمام توجه ما به اراده تکوینیه و تشریعیه اوست، خوشا به حال شناسنده، اگر چه بالاترین شهید باشد؛ و وای به حال ناشناس، اگر چه فرعون زمان باشد.
در عواقب این حرکات، جاهل می گوید: « ای کاش خلق نمی شدم »،

عالم می گوید: « کاش هفتاد مرتبه، حرکت به مقصد نمایم و باز بر گردم و حرکت نمایم و شهید حق بشوم ».
مبادا از زندگی خودمان، پشیمان شده بر گردیم؛ صریحاً می گویم: ـ مثلاًـ اگر نصف عمر هر شخصی در یاد منعم حقیقی است و نصف دیگر در غفلت، نصف زندگی، حیات او محسوب و نصف دیگر، ممات او محسوب است، با اختلاف موت، در اضرار به خویش و عدم نفع.
خداشناس، مطیع خدا می شود و سر و کار با او دارد؛ و آنچه می داند موافق رضای اوست، عمل می نماید؛ و در آنچه نمی داند، توقف می نماید تا بداند؛ و آن به آن، استعلام می نماید و عمل می نماید، یا توقف می نماید؛ عملش، از روی دلیل؛ و توقفش، از روی عدم دلیل.
آیا ممکن است بدون اینکه با سلاح اطاعت خدای قادر باشیم، قافله ما به سلامت از این رهگذر پر خطر، به مقصد برسد؟ آیا ممکن است وجود ما از خالق باشد و قوت ما از غیر او باشد؟ پس قوت نافعه باقیه نیست، مگر برای خداییان، و ضعفی نیست مگر برای غیر آنها.
حال اگر در این مرحله، صاحب یقین شدیم، باید برای عملی نمودن این صفات و احوال، بدانیم که این حرکت محققه از اول تا به آخر، مخالفت با محرّک دواعی باطله است، که اگر اعتنا به آنها نکنیم، کافی است در سعادت اتصال به رضای مبدأ اعلی:
« أفضل زاد الراحل إلیک عزم إرادة ».
والحمدلله اولاً و آخراً، و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین و اللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین.

* و نکاتی اشارت وار از آن عارف الهی
*غیبت امام زمان(عج):
*سبب غیبت امام زمان (عج) خود ما هستیم!
*به افرادی که پیش از ظهور در دین و ایمان باقی می مانند و ثابت قدم هستند، عنایات و الطاف خاصی می شود.
*لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر (عج) تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد.
*انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)، با اذیّت دوستان آن حضرت، سازگار نیست.
*افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!
*چه قدر بگوییم که حضرت صاحب (عج) در دل هر شیعه ای یک مسجد دارد!
*بر آستان اهل بیت
*ائمه (علیهم السلام) از حال ما غافل نیستند، اگرچه ما از آن ها غافل باشیم.
*هر بلایی که به ما می رسد، در اثر دوری از اهل بیت (علیهم السلام) و روایات مأثور? از ایشان است.
*نجات برای کسی است که اهل بیت (علیهم السلام) را در همه جا مورد تخاطب و حاضر ببیند.
*اهمّ آداب زیارت این است که بدانیم: بین حیات معصومین (علیهم السلام) و مماتشان، هیچ فرقی وجود ندارد!
*اخلاق و سیر وسلوک
*خوب است که انسان اسم خود را در هر کار خیر بنویسد و خود را شریک گرداند؛ زیرا فردای قیامت معلوم نیست کدام قبول و کدام ردّ می شود.
*انسان چه قدر به مرگ نزدیک است و در عین حال، چه قدر آن را دور می پندار و از آن غافل است!
*اگر بی تفاوت باشیم و برای رفع گرفتاریها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نکنیم، آن بلاها به ما هم نزدیک خواهد بود.



اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِّکَ الفَرَج.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم.

شهاب



[ چهارشنبه 88/2/30 ] [ 9:45 صبح ] [ ] [ نظر ]
عزا ... عزاست امروز...روز عزاست امروز

آجرک الله یا بقیه الله...

انا لله و انا الیه راجعون
روح ملکوتی اُسوه عارفان ، عالم ربانی ، فقیه صمدانی و مرجع تقلید شیعیان جهان حضرت آیة الله العظمی محمد تقی بهجت « رحمة الله علیه » به ملکوت اعلی پیوست ، این مصیبت عظمی را به ولی الله الاعظم« عجل الله تعالی فرجه الشریف »  و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می کنیم.

هیچ چی برای گفتن ندارم... فقط این رو بگم که من هم این پدر معنوی ام رو از دست داده ام...
****
یونس 20

[ سه شنبه 88/2/29 ] [ 12:20 صبح ] [ ] [ نظر ]


.:: یَا ربَّ العَالَمین ::.


... وقتی هوا تاریک و روشن بود ، چشمان کودک سایه ای را دید ... در سینه قلب کوچکش لرزید ، وقتی که آن سایه ، با چشم هایی بی حـــیا ...
از آسمان چیزی شبیه * یـــاس * می بارید ... ناگاه از اعماق دوزخ صیـــحه ای آمد! ... دستی شبیه داس بالا رفت!!! ... از رعد و برق  بی نهیبی تار می شد!
چشمان اشک آلود مـــادر! ، تنهای تنها! ... وقتی که آن کـــودک ، با مادرش روی زمین افتـــاد!!! ... از لابلای دست های سنگی دیوار ، اشکی به رنگ لالـــه می بارید ...
رویای خاک آلوده ی خود را با آسمـــانی درد!!! ، تا خـــانه! در سیـــنه نهان می کرد ، تنهای تنها! ...

وا اُمّـــاه... ، وا اُمّـــاه...

*پخش زنده و مستقیم حـــرم امام حســـین علیه السّلام:

http://www.shiayan.ir/haram.php


*پخـش زنـده و مسـتقیـم حـــرم حضرت اباالفـــضل العبّـــاس علیه السّلام:

http://www.shiayan.ir/haram2.php


*پخش زنده و مستقیم حـــرم امام رضـــا علیه السّلام:

http://www.shiayan.ir/haram3.php


*پخش زنده شبکه ی فارسی زبان و شیعی ســـلام .

http://www.shiayan.ir/salamtv.php

* * *

 زائری بارانی ام آقا به دادم میـــرسی؟

 بی پناهم . خسته ام . تنها . به دادم میرسی؟!

 
گرچه آهو نیستم اما پر از دل تنگی ام

 ضامن چشمان آهوها به دادم میرسی؟!

 
من دخیل التماسم را به چشـــمت بسته ام

 هشتمین دردانه ی زهـــرا به دادم میرسی؟


*ای خدای رضا ، آهوان دیدگان ما را بیش از این سرگشته مخواه!

*خدایا ، به حـقّ ثامن الحـــجج علیه السّلام از گناهان ما در گذر.


*اگر حالی دست داد ، از یادتان نرود دعای این خسته از گناه!


شهاب

 


[ شنبه 88/2/26 ] [ 5:32 صبح ] [ ] [ نظر ]


رهبر معظّم انقلاب اسلامی در جمع پرشور مردم کردستان:
نامزدها تخریب نکنند؛ بسیاری از مسائلی که درباره اوضاع کشور می‌گویند واقعیت ندارد.     
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم کردستان در میدان آزادی سنندج و خیابانهای اطراف، ضمن قدردانی از استقبال باشکوه و پرشور مردم صمیمی و با محبت کردستان از استقامت، هوشیاری و مجاهدت مردم مومن، و با فرهنگ این استان تجلیل کردند و با تأکید بر حفظ عزت ملی، به تبیین شاخصهای انتخاب بهترین و صالح ترین رئیس جمهور از میان نامزدهای صالح پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشریح علل و عوامل عزت ملی به عنوان مسئله ای بسیار مهم و اساسی، آن را از نشانه های حیات حقیقی یک جامعه سرافراز و پویا و از عوامل مهم ایستادگی در مقابل بیگانگان خواندند و افزودند: ملتی که از«تاریخ و فرهنگ و موجودیت» خود، احساس حقارت و ذلت نکند و با چشم غرور و امید به داشته ها، سنن، آداب و تاریخ و مفاخر خود بنگرد، از عزت ملی برخوردار است و این مهم به فرموده قرآن کریم با اتکای به ایمان محقق خواهد شد چرا که عزت، مخصوص پروردگار، پیامبر خدا و مؤمنان به پروردگار است.

ایشان با اشاره به تلاش استعمارگران و حکومتهای وابسته برای القای احساس حقارت در ملت ایران، سیاستهای مذلت بار حکومتهای دیکتاتوری و فاسد قاجار و پهلوی را در مقابل انگلیس و امریکا مصیبت بزرگ ملت ایران در دوران قبل از انقلاب دانستند و خاطرنشان کردند:ملت ایران با اتکای به اسلام و به رهبری امام عظیم الشأنی که مظهر عزت این ملت و این سرزمین بود در مقابل چنین مصیبتی قیام کرد و امروز مردم ایران به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار می کنند و قدرتمندان عالم هم معترفند که تهدیدات آنها هیچ تأثیری در ملت عزتمند ایران و نظام مقتدر و پرنفوذ اسلامی ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای حفظ عزت ملی را در گرو حفظ ایمان، وحدت، اقدام شجاعانه، استقامت و ارتقای روحیه «کار و تلاش و ابتکار» خواندند و افزودند: حفظ عزت ملی نقطه ای اساسی در تحلیل حوادث سیاسی است و همه مردم بخصوص جوانان باید در بررسی مسائل، به علل تداوم عزت ملی توجه کافی کنند.

ایشان عناصر برهم زننده وحدت ملی را عوامل آگاه و یا ناآگاه دشمن خواندند و تأکید کردند: هرکسی وحدت ملی را به بهانه های مذهبی از جمله طرفداری از شیعه و سنی خدشه دار کند چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن و دشمن اسلام است چه بداند و چه نداند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ناآگاهی برخی عوامل مزدور دشمن افزودند: بسیاری از عناصر و عوامل وهابی و سلفی که در عراق و افغانستان و پاکستان اقدامات تروریستی می کنند متوجه مزدوری خود نیستند همچنانکه فرد شیعه ای که به مقدسات اهل سنت توهین می کند حتی اگر متوجه نباشد مزدور دشمن است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در نگاه جماعت سلفی و وهابی، شیعیان و «اهل سنتِ محب اهل بیت و اهل سنت پیرو عرفان قادری»، در هر جای دنیا باشند کافرند اما حقیقت این است که پیروان این فکر شوم مأمور ایجاد اختلاف میان برادران مسلمان هستند همچنانکه شیعه ای که از روی نادانی و یا غرض به مقدسات اهل سنت توهین می کند مأمور ایجاد اختلاف است و بهرحال رفتار هر دو گروه حرام شرعی و خلاف قانونی است.

                                                                        

ایشان ملت را به قدرشناسی همراهی «دولت با مردم» و دولت را به قدرشناسی «ایمان و حضور پرشور و شوق مردم» توصیه کردند و افزودند: باید ابتکار و روحیه کارآفرینی مردم بویژه جوانان را قدر شناخت.رهبر انقلاب اسلامی همچنین منطقه کردستان را سرزمین ایمان، فرهنگ و هنر – صفا، وفاداری و «استان فداکاریهای بزرگ» خواندند و افزودند: مجاهدتهای مردم رشید این خطه که با هوشیاری، توطئه دشمن را در اولین و حساس ترین سالهای عمر نظام تشخیص دادند و مردانه در مقابل آن ایستادند از یاد ملت ایران نخواهد رفت.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آشنایی نزدیک خود با مردم کردستان افزودند: مردم با عظمت این استان، مردمی امتحان داده هستند چرا که وقتی دشمن با سیاست خباثت آلود خود در پی ایجاد تفرقه قومی و مذهبی در پیکره عظیم ملت ایران بود، مردم کردستان با هوشیاری و مجاهدت این توطئه بزرگ را خنثی کردند.

ایشان طبیعت زیبا و سرسبز، روحیه مهربان و با صفای مردم استان و علما و شعرای بزرگ این خطه را از جلوه های زیبای استان فرهنگی کردستان دانستند و خاطرنشان کردند: مخالفین سرافرازی ایران، از اول انقلاب سعی کردند این منطقه را استانی امنیتی کنند اما نظام مقتدر اسلامی با همراهی مردم، این مشکل بزرگ را حل کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به قدردانی مردم کردستان از شهیدان بزرگی همچون کاوه – صیاد شیرازی – متوسلیان – بروجردی، کاظمی و دیگر سرداران شهید افزودند: جوانان رزمنده ای که به این دیار می آمدند نیز محبت مردم کردستان را فراموش نمی کنند.
                                                                       

رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به سیاست رژیم طاغوت برای عقب نگه داشتن استان کردستان افزودند: این استان، قبل از انقلاب فقط 360 دانشجو داشت و تنها حدود 30 درصد مردم استان باسواد بودند و کارهای عمرانی نیز در حد صفر بود اما اکنون بیش از 40 هزار دانشجو در بیش از 20 مرکز آموزش عالی مشغول تحصیلند.

یشان کارها و خدمات نظام اسلامی در منطقه کردستان را عظیم دانستند اما خاطرنشان کردند کارهای فراوان دیگری وجود دارد که باید با توجه و همت بیشتر مسئولان انجام شود - و در زمینه حل دو مسئله اصلی این استان یعنی بیکاری و کمبود سرمایه گذاری، گامهای بزرگتری برداشته شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، نگاه نظام اسلامی به مسئله تنوع اقوام را نگاهی برخاسته از متن اسلام خواندند و افزودند: در نگاه ما، تنوع اقوام فرصت بزرگی است تا اجزاء پیکره ملت ایران با مراودات صحیح، همزیستی و اتحاد کامل بتوانند با استعدادها و ظرفیتهای مختلف یکدیگر را تکمیل کنند.

ایشان در همین زمینه تأکید کردند: نگاه ما به استان کردستان، نگاهی لبریز و متکی به محبت، برادری، اتحاد و همدلی است و هرکس با این نگاه مخالف است، برخلاف سیاست نظام رفتار می کند.

ایشان با یادآوری دورانی که ایادی بیگانه، حرفهای دشمنان را به اسم حرفهای مردم کرد مطرح می کردند افزودند: در آن دوران مردم استان و مجموعه رشید و پر افتخار پیشمرگان کرد مسلمان با تقدیم 5400 شهید، به مقابله با دستهای تفرقه افکن برخاستند و افتخار بزرگی آفریدند.

ایشان جوانان استان کردستان را به آشنایی با تاریخ فداکاریها و مجاهدات مردم این سرزمین توصیه کردند و افزودند: مسائل عبرت آموزی نیز در حوادث تاریخی این منطقه وجود دارد از جمله اینکه خانواده های بی گناهی که فرزندانشان فریب بیگانگان را خوردند و خونشان را در راه اهداف امریکا و صهیونیزم به هدر دادند در نگاه دلسوزانه ما خانواده هایی داغدارند که این نیز از خسارتهایی است که ضد انقلاب به این استان وارد کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای فعالیتهای ضد انقلاب در سالهای اول تشکیل جمهوری اسلامی باعث از دست رفتن فرصت کار عمرانی و سرمایه گذاری بیشتر در استان کردستان دانستند و افزودند: دولتها کارهای فراوانی در این استان انجام داده اند بگونه ای که امروز بر خلاف دوران طاغوت، دولتها به استانها و شهرهای مختلف کشور می روند و مردم دور افتاده ترین مناطق نیز، شاهد حضور رئیس جمهور، وزرا و دیگر مسئولان هستند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت هوشیاری در مقابل توطئه های پیچیده استکبار تأکید کردند: دشمن با وجود ناکامیهای متعدد، ساکت ننشسته است و از استقامت ملت و مسئولان جمهوری اسلامی ایران عصبانی است بنابراین همه باید با هوشیاری کامل، تحرکات و طرحهای بیگانگان را زیر نظر داشته باشند چرا که ممکن است دشمن ضمن عوض کردن روشها همان اهداف پلید را دنبال کند.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه تأکید کردند: ملت ایران به ویژه جوانان با هوشیاری کامل و با همه توان از موجودیت و تمامیت ارضی کشور و از اسلام عزیز دفاع می کنند و همانگونه که تاکنون از رعد و برق توخالی دشمنان نترسیده اند از این به بعد هم نمی ترسند و عقب نشینی نمی کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود، انتخابات را از آزمونهای بزرگ ملی برشمردند و خاطرنشان کردند: حضور فعال و همه جانبه مردم در انتخابات ریاست جمهوری، مسئله ای بسیار مهم است و باعث افزایش آبرو و عزت ملی و تحکیم استقامت کشور خواهد شد و دشمن را از طمع ورزی، توطئه گری و فساد و فتنه، ناامید خواهد کرد.

ایشان با اشاره به حساسیت دشمنان پرکینه ملت ایران نسبت به این انتخابات افزودند: دشمنان در تبلیغاتی که به تدریج و از حدود یک سال پیش آغاز کرده اند در درجه اول سعی دارند انتخابات را در ایران تعطیل کنند که البته موفق نخواهند شد همانگونه که در برهه ای درباره انتخابات مجلس چنین طرحی داشتند اما خدای متعال و اراده ملت حیله آنها را بی اثر گذاشت.

حضرت آیت الله خامنه ای دومین غرض بیگانگان را حضور نیافتن ملت در پای صندوقهای رأی و برگزاری یک انتخابات سرد و سبک دانستند و تأکید کردند: ملت هوشیار ایران، درست در نقطه مقابل خواست دشمن، «فعال، پرشور و شعور - و همراه با درک و آگاهی کامل» در پای صندوقهای رأی حضور خواهد یافت چرا که انتخابات را آبروی ملی، وسیله ای برای افزایش عزت ملی و از جمله شاخص های رشد ملی می داند.

رهبر انقلاب اسلامی، امکانات بسیار گسترده ای را که در اختیار رئیس قوه مجریه است، از جمله علل اهمیت انتخابات 22 خرداد برشمردند و افزودند: ملت بزرگ ایران برای خود «حق و توان تصمیم گیری و تأثیرگذاری» در روند مدیریت و اداره کشور قائل است و می داند و می بیند که اگر رئیس جمهور منتخب او شور و شوق و اراده داشته باشد می تواند چه خدمات بزرگی انجام دهد.

                        
حضرت آیت الله خامنه ای اولین و مهمترین مسئله در انتخابات ریاست جمهوری را حضور گسترده مردم دانستند و افزودند: دومین مسئله در انتخابات آتی این است که مردم از میان نامزدهایی که صلاحیت آنها پس از عبور از ذره بین شورای نگهبان، اعلام خواهد شد، صالح ترین نامزد را برگزینند.

ایشان در همین زمینه افزودند: همه نامزدهایی که شورای نگهبان اعلام می کند صالحند اما نباید در مسئله مهمی همچون انتخاب رئیس جمهور به حداقل ها کفایت کرد بلکه باید با تکیه بر شاخص ها، از میان نامزدهای صالح، بهترین و صالح ترین نامزد را انتخاب کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، با یادآوری اینکه بنده نسبت به اشخاص هیچگونه نظری ابراز نمی کنم به تبیین شاخص های مهم انتخاب صالح ترین رئیس جمهور پرداختند و خطاب به ملت افزودند: کسی را برگزینید که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند و از درد مردم احساس درد کند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، ساده زیست باشد و خود و خانواده و نزدیکانش از فساد و اشرافی گری و اسراف دور باشند چرا که گرایش مسئولان به اشراف و تجمل آفت بزرگی است.

ایشان در بحث ضرورت دوری مسئولان از تجمل و اسراف به نامگذاری سالجاری به سال حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف اشاره کردند و افزودند: مبارزه با اسراف و تبدیل آن به فرهنگ، به سالها تلاش مستمر نیاز دارد اما طبعاً مسئولانی که خود و یا نزدیکانشان اهل اسراف باشند نمی توانند در این زمینه به ملت کمک کنند.

رهبر انقلاب اسلامی در جمعبندی این بخش از سخنانشان به مردم تأکید کردند: با این شاخص ها در میان نامزدها جستجو کنید تا آگاهانه به صالح ترین فرد برسید سپس با قصد قربت، به آنچه رسیدید رأی دهید تا خداوند نیز به شما اجر دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین نامزدهای محترمی را که مشغول تبلیغات و بیان دیدگاههای خود هستند به انصاف، پرهیز از تخریب و توجه کامل به حق و صدق فراخواندند و افزودند: نامزدها گاه مسائلی خلاف واقع درباره اوضاع کشور و مسائل اقتصادی مطرح می کنند که مردم را نگران می کند و انسان نمی تواند باور کند که دادن این همه نسبت خلاف، از روی صدق و صفا مطرح شده باشد.

ایشان به نامزدهای انتخاباتی خاطرنشان کردند: کسی به گوینده اینگونه حرفهای تخریبی که انشاءالله از روی اشتباه بیان می شود، دلبسته و علاقه مند نخواهد شد بنابراین نامزدهای محترم دقت کنند که با حرفهایی که بسیاری از آنها واقعیت هم ندارد افکار عمومی را تخریب نکنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان تأکید کردند: ملت و مسئولان ایران، حاکمیت اسلام را که متضمن آبادی دنیا و آخرت مردم است به عنوان هدف اصلی خود برگزیده اند و در این راه تا آخر ایستاده اند و هیچ فشار و قدرتی نمی تواند بر اراده مسئولان که متکی بر اراده ملت است تأثیری بگذارد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان با اشاره به انتظار عاشقانه مردم کردستان برای دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: تقدیم هزاران شهید و جانباز در راه دفاع از ایران اسلامی نشان از عمق ارادت و تعلق مردم این خطه به سرزمین ایران اسلامی دارد و استقبال پرشکوه مردم این خطه از حضرت آیت الله خامنه ای نشان دهنده این حقیقت روشن است.


شهاب


[ چهارشنبه 88/2/23 ] [ 11:56 صبح ] [ ] [ نظر ]
 
برگزاری دور سوم انتخابات 84 در 22 خرداد 88

هرچند در نگاه اوّل و سطحی به فضای انتخاباتی کشور اثری از حضور و نقش علنی "اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی" نمی بینیم اما در واقع نمی‌توان چشمان خود را بر تأثیرات آشکار و نهان وی بر تصمیم‌گیریهای انتخاباتی و شکل‌گیری آرایش انتخاباتی این روزهای کشور، به راحتی بست.
نقش رئیس مجمع تشخیص در "آمدن ها"و "نیامدن ها"ی همه رقیبان احمدی نژاد، در حالی از ماهها قبل علنی شده است که شخص وی تمایلی به این مسئله نداشته و ترجیح داده تا موضع انتخاباتی‌اش تنها درباره "اصل انتخابات" و "نگرانی درباره سلامت آن" رسانه ای شود.
شاید به همین دلیل بود که هرگاه خبری از دیدارهای انتخاباتی هاشمی با چهره های سیاسی منتشر می شد، دفتردار وی در ساختمان مجمع تشخیص بلافاصله تکذیبیه صادر و "این خبر" را "از اساس" تکذیب می کرد.
با این حال فضای سیاسی انتخابات همیشه و خصوصاً در سال های اخیر که رسانه ها تنوع گسترده ای هم یافته اند، آن قدر داغ هست که خبری پشت پرده نماند و همه چیز دیر یا زود "شفاف" شود.
در این میان، البته فصل مشترک تمامی دیدارهای انتخاباتی آقای هاشمی تشکیل جبهه انتخاباتی در برابر کسی بود که در انتخابات نهم ریاست جمهوری، رئیس مجمع تشخیص را با وجود اجماع تمامی احزاب اصلاح طلب و حتی اپوزیسیون، حول وی با اختلاف قابل توجهی شکست داده بود.
بنابر این پر بیراه نیست اگر گفته شود قطار انتخابات ریاست جمهوری دهم همچنان از شخصیت هاشمی رفسنجانی و ایستگاه "سوم تیر" 84 متأثر، و پرونده انتخابات نهم ریاست‌جمهوری هنوز "باز" است.
نگاهی گذرا به دیدارها و اظهارات انتخاباتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند دلیلی روشن بر این مدّعا باشد:
*هاشمی و خاتمی:
در روزهای پایانی ریاست جمهوری خاتمی بود که هاشمی رفسنجانی با اعلام رضایت از عملکرد دولت اصلاحات گفت که "رئیس این دولت" در مسیر سیاست‌های دوره مسؤولیت او گام برداشته و از این مقدمه نتیجه گرفت که دولت وی "پیشرفت کرده است". او گفت: «شاید اگر من هم می‌خواستم ادامه دهم، به همین‌جا می‌رسیدم.» این سخنان که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نهم ایراد شد، حامل پیام‌ معنی‌داری برای رئیس دولت اصلاحات بود که البته خاتمی آن را به خوبی دریافته بود.
خاتمی که خود را بدهکار حمایت هاشمی از خود و عملکرد 8 ساله دولتش می‌دید، برای جبران آن به دفاعی غیرعلنی از هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت.
این رفتار انتخاباتی خاتمی که آن روزها رئیس جمهور بود و برابر قانون حق نداشت تا به نفع کسی موضع‌گیری کند، موجب شد تا پوسترهای جدید انتخاباتی هاشمی با عکس خاتمی چاپ شود و در آن جملاتی از خاتمی که در حمایت از هاشمی بیان کرده بود، منتشر گردد.
حمایت انتخاباتی رئیس جمهور وقت از هاشمی البته برای وی بدون هزینه هم نبود و سبب شد تا این موضع دولت خاتمی، اعتراض و انتقادات کروبی را به دنبال داشته باشد.
کروبی که پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری عطای ریاست بر "مجمع روحانیون مبارز" و حتی عضویت در آن را به لقایش بخشیده بود، حزب جدیدی راه انداخت و در قالب دبیرکلی "اعتماد ملی" و به واسطه ارگان مطبوعاتی‌اش، تا مدت‌ها افراطیون حامی خاتمی را به باد انتقاد و اعتراض گرفت و با اشاره به حمایت آنان از هاشمی، "رئیس جمهور سابق" و اطرافیانش را از دلایل اصلی شکست خود تلقی کرد.
اما دوستی هاشمی و خاتمی ادامه یافت تا اینکه در ماه های میانی سال گذشته موضوع "تردید" خاتمی درباره کاندیداتوری‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم پیش آمد.
هنگامی که اصرار افراطیون برای راضی کردن خاتمی با ابرام وی مواجه شد، نوبت به نقش آفرینی رئیس مجمع تشخیص برای مصمم ساختن وی رسید.
هاشمی که رفتارهای 4 سال گذشته وی نشان داده همچنان خود را رقیب اصلی احمدی نژاد می بیند، بر آن شد که رئیس بنیاد باران را به کاندیدا شدن راضی کند. به همین خاطر به دیدار او رفت و این چنین بود که روزنامه "وطن‌امروز" در اولین روزهای آغاز انتشارش گزارشی با عنوان "خاتمی با اصرار هاشمی آمدگ، نوشت.
اگرچه پس از انتشار این گزارش، روابط عمومی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چنین دیداری را "تکذیب" کرد اما با وجود عدم تمایل هاشمی به رسانه ای شدن این جلسه و نتیجه آن، اصلاح طلبان به تایید آن پرداختند.
عبدالله ناصری عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین با تأیید این دیدار به بهره‌برداری انتخاباتی از آن پرداخت و به ایسنا گفت: «در بین شخصیت‌های برجسته و مسئولان عالی کشور آقای هاشمی از مصرّ ترین افرادی است که اصرار دارد آقای خاتمی نامزدی در انتخابات آینده‌ ریاست جمهوری را بپذیرد."
داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس نیز، "حمایت هاشمی از خاتمی" را تأیید کرد و آن‌را قطعی دانست.
شکوری راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز در این باره گفت: «آقایان هاشمی و خاتمی کمترین مشکل را با همدیگر دارند و آقای خاتمی قطعاً مورد حمایت آقای هاشمی خواهد بود، چه رسمی و چه غیر رسمی.»
این خبر در گفت‌و‌گوی موسوی لاری عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با ایرنا نیز تأیید شد اما تاریخ مصرف انتخاباتی آن بیشتر از چند هفته نبود، چرا که با انصراف خاتمی و خداحافظی او با کاندیداتوری، این حمایت نیز "هویت سیاسی" خود را از دست داد.
*هاشمی و کرّوبی:
تعامل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل حزب اعتمادملی بویژه پس از انتخابات سال 84 شاید چندان روان و "نزدیک" نبوده، زیرا هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم در میان بهت و حیرت کروبی و حامیانش، رأی مجمع روحانیون را که تحت ریاست "شیخ" بود به سبد آرای خود ریخت.
با این حال، در هیچ‌یک از موضع‌گیری‌های هاشمی در سال‌های اخیر، ردپایی از مخالفت با کروبی دیده نمی‌شد تا اینکه در روزهایی که خاتمی در قامت کاندیدای ریاست‌جمهوری به تبلیغ انتخاباتی می‌پرداخت، ماجرای مخالفت هاشمی با کروبی دوباره به وقوع پیوست، اما این بار پای هاشمی در میان نبود.
ماجرا از این قرار بود که هاشمی رفسنجانی چند روزی پس از اعلام کاندیداتوری خاتمی، زمانی که هنوز میرحسین در حال بررسی ورود خود به عرصه بود، در اقدامی "سیاسی- انتخاباتی" به دیدار کروبی رفت تا این بار از پتانسیل سیاسی خود برای "نیامدن یک کاندیدای احتمالی" استفاده کند.
بنابر خبری که برخی سایت های خبری در این زمینه منتشر کردند، رئیس مجمع تشخیص مصلحت در این دیدار از دبیرکل حزب اعتمادملی خواسته بود که درباره ادامه حضور انتخاباتی خود تاملی جدی بکند.
نتیجه این جلسه انتخاباتی که البته خبرش بار دیگر با تکذیب دفتر مجمع تشخیص مواجه شد، هیچگاه منتشر نشد، اما رویدادهای انتخاباتی در روزهای اخیر مشخص می کند که کروبی به این درخواست چندان توجهی نکرده است.
به دنبال این رویداد و نیز انصراف خاتمی، اکنون گویا ورق برگشته و رئیس مجمع تشخیص به میرحسین و اطرافیانش توصیه کرده که بر موضع "کناره‌گیری کروبی" اصرار نکنند.
*هاشمی و میرحسین:
آخرین نخست وزیر کشور که خانه‌نشینی 20 ساله و ژرداختن به کار خطیر نقاشی حوصله‌اش را سر برده بود، یک ماه پس از ورود علنی خاتمی بیانیه‌ای صادر کرد که از حضور رسمی او در صحنه انتخابات حکایت می‌کرد.
این بیانیه در جریان اصلاحات، شکافی به پا کرد که درپی آن خاتمی تصمیم گرفت برای ترمیم آن از یک سو خود را کنار بکشد و از دیگر سو با مذاکره با کروبی و متقاعد کردن وی به انصراف، فضا را برای نامزدی انحصاری موسوی از سوی اصلاح طلبان فراهم کند.
در این بین، موسوی نیز در ابتدایی ترین روزهای سال نو به دیدار هاشمی رفت تا در قالب دیدار مخفیانه نوروزی، درباره "نگرانی های مشترک" سخن بگویند.
اما با پایان یافتن تعطیلات و آغاز به کار رسانه ها، خبر این دیدار انتخاباتی هم که گویا قرار بر رسانه‌ای شدن آن نبود، بر پیشانی خبرگزاری‌ها و مطبوعات مختلف نشست و سبب شد تا میرحسین نیز در سخنرانی‌هایش آن ‌را تأیید و حمایت هاشمی را باعث "افتخار" خود بداند.
حمایت هاشمی از موسوی که تا روزها مورد اشاره حامیان موسوی قرار گرفت و از آن به عنوان "پشتیبانی محکم در انتخابات ریاست‌جمهوری" یاد می شد، اما در مصاحبه آخرین نخست وزیر کشور با روزنامه "الاتحاد" امارات نمود تازه ای یافت: "من کنار نمی‌روم زیرا مردم ایران و هاشمی رفسنجانی از من حمایت می‌کنند."
البته نظر مثبت هاشمی بر کاندیداتوری میرحسین پیش از این و در برخی از موضع‌گیری‌های "مبهم" رئیس مجمع تشخیص نیز افشا شده بود، آنچنان که دیدار اعضای حزب کارگزاران سازندگی با او به بلاتکلیفی این حزب که با انصراف خاتمی گریبانگیر آن شده بود، پایان داد و شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یک روز پس از این دیدار، حمایت رسمی خود از میرحسین را اعلام کرد.
در این میان هرچند برخی اعضای حزب کارگزاران دیدار با هاشمی را با حمایت از موسوی بی‌ارتباط دانستند، اما خبری که 2 ذور پیش، رئیس شاخه زنان حزب کارگزاران، به خبرگزاری "فارس" داد، نشان داد که موضع کارگزاران برآیند توصیه‌های هاشمی به اعضای آن بوده است.
"روشنک سیاسی" اعلام کرد "فائزه هاشمی" دختر هاشمی رفسنجانی در روزهای آینده به شهرستان‌ها خواهد رفت تا در گوشه و کنار کشور برای میرحسین موسوی تبلیغ و سخنرانی ‌کند.
موضوع "حمایت هاشمی از میرحسین"، اگرچه تا اینجا در رده جهت دهی احزاب سیاسی پیگیری می شد، اما "خانوادگی شدن" این حمایت سیاسی برای همگان مشخص کرد که "گزینه اصلی" رئیس مجمع تشخیص برای رقابت با احمدی نژاد در انتخابات آتی کیست.
در این راستا "فاطمه هاشمی" هم بنابر گزارش یک سایت وابسته به مجمع تشخیص "از نارضایتی رئیس مجلس خبرگان رهبری از وضعیت موجود" خبر داد و گفت که از میرحسین موسوی حمایت می کند.
این در حالی است که پیش از این سایت خبری پلاک نیوز در خبری که بعدها از سوی فرزند حجت الاسلام و المسلمین هاشمی تکذیب شد، از اعلام آمادگی "محسن هاشمی" برای تامین مالی هزینه های ستاد موسوی خبر داده بودند.
همچنین در این زمینه و بنابر خبری که "عصرایران" دیروز منتشر کرد، "مهدی هاشمی" نیز از طرف وی و در جلسه ای که هفته گذشته در منزل هاشمی رفسنجانی در خصوص بررسی وضعیت نامزدها و فضای انتخاباتی برگزار شده و در آن میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی حضور داشته اند، به عنوان نماینده تام الاختیار در "کمیته مشترک صیانت از آراء" عضو شده است.
*هاشمی و رضایی:
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را بهترین فرصت برای "ایجاد اجماع در نارضایتی سیاسی از مدیریت دولت نهم" می‌دانست، از ماه‌ها قبل طرحی را مطرح کرد که نام «دولت وحدت ملی» به خود گرفت و در جلسات و اظهارات مختلف عنوان و مطرح شد.
عملیات اجرای این ایده در جریان برگزاری "همایش 30‌سال قانونگذاری" شروع شد.
فعالان سیاسی در مصاحبه هایی که پس از این جلسه انجام دادند، تنها هدف برگزاری این همایش را پیگیری طرح "دولت وحدت ملی" و رایزنی با دعوت‌شدگان این مراسم دانستند.
این موضوع را از پراکندگی فکری مدعوین که طیفی از پیشروترین اصولگرایان تا غربی‌ترین اعضای "نهضت‌آزادی" را در خود جای داده بود، می شد فهمید.
اما این رایزنی‌ها هم نتیجه نداد و طرح مذکور با مخالفت هماهنگ اصولگرایان روبرو شد چنانکه فعالان سیاسی اصطلاح در "نطفه خفه شدن" را برای این طرح به کار بردند.
از دیدگاه اصولگرایان که اکنون اکثریت آنان به حمایت رسمی از رئیس‌جمهوری پرداخته‌اند، معنای طرح "دولت وحدت ملی" چیزی جز "عبور از احمدی‌نژاد" نیست. پس از این بود که هاشمی رابطه خود و حتی اصلاح‌طلبان را با طرح وحدت ملی انکار کرد و به سراغ خاتمی رفت تا وی را وارد انتخابات کند.
اما شواهد و اظهارات سیاسیون نشان داد که طرح "دولت وحدت ملی" از سوی "اصلاح‌طلبان نزدیک به هاشمی" مطرح شده و حتی به گفته دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، "هاشمی نیز آن‌را قبول داشته است."
به دنبال شکست این طرح، محسن رضایی با طرحی به میدان مبارزات انتخاباتی گام نهاد که بدل و جایگزین طرح "دولت وحدت ملی" خوانده شد اما طرح رضایی نیز همانند "دولت وحدت ملی" با مخالفت صریح اصولگرایان روبرو شد.
این بود که پس از انحلال ستاد اجرایی آن، محسن رضایی که به گفته خود "قصد نامزدی در انتخابات را نداشت"، عبای کاندیداتوری را خود بر دوشش انداخت.
در این میان پس از افشای اظهارات هاشمی در جلسات خصوصی با رضایی، تردیدها نسبت به موضعگیری قبلی هاشمی که گفته بود با این طرح، "بیگانه" است، بیشتر شد.
خبر این دیدار خصوصی، از سوی علیرضا زاکانی افشا شد و این نماینده مجلس در یک سخنرانی عمومی در لانه سابق جاسوسی، مدعی شد هاشمی رفسنجانی در دیدارش با محسن رضایی، او را ترغیب به کاندیداتوری کرده و گفته "اگر با آمدنت یک میلیون رأی از احمدی‌نژاد کم کنی باز هم مفید است."
*آیا هاشمی واقعاً سکوت کرده است؟!
بر این اساس بود که حضور و تأثیر هاشمی در پشت‌پرده انتخابات به مخالفت با احمدی‌نژاد و دولت‌نهم تعبیر شد.
این همه فعالیت انتخاباتی در حالی از سوی هاشمی تدارک می شود که وی در مصاحبه مکتوب با زادسر نماینده سابق جیرفت گفته بود: " موضع من در حقّ دولت نهم همان سکوت من است!...!"
این تناقض شاید بهترین دلیل بود برای ادعایی که در ابتدای این گزارش به آن اشاره شد و آن "عدم تمایل هاشمی به علنی شدن تکاپوهای انتخاباتی‌اش علیه احمدی نژاد" است.
از همین روست که شاید به راحتی بتوان انتخابات ریاست جمهوری دهم را "مرحله سوم" انتخابات ریاست جمهوری نهم دانست؛ چنانکه "تکاپو و تلاش" هاشمی برای شکل دهی آرایش انتخاباتی رقبای احمدی‌نژاد و حمایت پنهان از آنان را به خوبی می توان تایید و دلیلی بر این مدّعا دانست.
این چنین است که بار دیگر رقابت انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری همچون دور دوم انتخابات نهم، به رقابت "احمدی نژاد-هاشمی" تبدیل شده است، و در این میان اگرچه هاشمی بنابر دلایل قابل فهمی صلاح ندانسته است به طور مستقیم به رقابت با احمدی نژاد بپردازد اما سعی دارد جبهه مقابل را آنگونه که از آراء احمدی نژاد کاسته شود، مدیریت و آرایش کند.


منبع: http://rajanews.com/detail.asp?id=28962

شهاب


[ سه شنبه 88/2/22 ] [ 1:29 عصر ] [ ] [ نظر ]
   1   2   3      >
درباره وبلاگ

بیاد شهدای گمنام!!! برای بچه های تفحص و برای آنهایی که به دنبال گمشده ی خود می گردند هیچ لحظه ای زیباتر از لحظه ی کشف پیکر شهید نیست. اما زیباتر از آن لحظه ای است که زیر نور آفتاب یا چراغ قوه پلاکی بدرخشد. در طلاییه وقتی زمین را می شکافتیم پیکر مطهر شهیدی نمایان شد که همراه او یک دفتر قطور اما کوچک بود ؛ شبیه دفتری که بیشتر مداحان از آن استفاده می کنند. برگ های دفتر به خاطر گل گرفتگی به هم چسبیده بود و باز نمی شد . آن را پاک کردم . به سختی بازش کردم بالای اولین صفحه اش نوشته بود: عمه بیا گمشده پیدا شده!
لینک دوستان
امکانات وب